Recenzia: S. Roncagliová - Mne na tom záleží! | Požičovňa hračiek

Recenzia: S. Roncagliová - Mne na tom záleží!

Zverejnené: 17.11.2021 | Kristína Agabalenc

Vedeli ste, že kým prejdete sto metrov na pláži, nájdete na zemi 34 kusov jednorazového riadu a 45 plastových fliaš?

A koľko mikroténových vrecúšok použije každý z nás za jeden rok? Je to okolo tristo!

My sme tušili, že nie všetko je s kostolným poriadkom, ale ako to naozaj je, nám potvrdila táto krásne ilustrovaná knižka s výstižným názvom Mne na tom záleží.

Kniha je určená pre čitateľov od šesť rokov, ale z osobnej skúsenosti môžem povedať, źe si v nej nájdu svoje aj mladšie ročníky.

V knihe je osem kapitol s témami: odpad, papier, voda, zvieratká, elektromagnetický smog, elektrina, plast a doprava. Na začiatku každej kapitoly sú uvedené dva príklady správania sa. Správny a nesprávny. Kde sa s dieťatkom môžete porozprávať, ktorý z nich sa správa ako „hrdina”.

V každej knihe sa nachádza aj milá maska, ktorá je symbolom malého hrdinu, čo sa rozhodol ochraňovať našu planétu a životné prostredie, v ktorom žije. Musím pochváliť tento nápad, lebo najprv syna zaujala práve maska a až potom objavil aj čaro tejto knihy.

A bola som veľmi milo prekvapená, koľkým veciam môj 3,5 ročný syn už rozumie a ako pekne sa nám pri jednotlivých obrázkoch rozvinula diskusia. Mama a prečo nie je dobré, keď svieti veľa svetla?A prečo je lepšie chodiť peši ako autom?A prečo existuje plastový príbor?” Veru, som sa aj trošku sama zapotila pri odpovedaní, ale veľmi ma potešilo, že syna téma zaujala, nakoľko ekológia, recyklácia a ochrana životného prostredia je nám blízka aj doma, aj v našej požičovni.

Okrem obrázkov správneho a nesprávneho správania sa, nájdete v každej kapitole text so zaujímavosťami na danú tému a tip na tvorivú aktivitu s deťmi. Všetky kapitoly dopĺňajú krásne ilustrácie situácií z každodenného života.

Knihu Mne na tom záleží odporúčam všetkým, ktorým nie je ľahostajné ich životné prostredie a ktorí chcú viesť svoje deti k vedomému správaniu sa k prírode. Všetkým, ktorí majú (ale aj tým, čo by chceli mať) ekologické cítenie a uvedomujú si vážnosť problémov, ktoré naša doba prináša. Vďaka knihám ako je táto, je nádej, že ďalšie generácie sa budú k svojmu okoliu správať zodpovednejšie a uvedomia si, že jediný spôsob ako napraviť katastrofu, ktorú im zanechali ich predchodcovia, je začať sám od seba.

Tip na výlet: Park oddychu Inspiro v Ivanke pri Dunaji

Článok o tom ako sa aj cesta do kaviarne s detským kútikom môže stať naozajstným dobrodružstvom. :D

Určite to poznáte - vy, kamoška, jej deti, vaše deti a spontánny nápad - poďme deťom urobiť výlet vlakom. Kam? Nie niekam ďaleko. Malý bude mať narodky. Vždy som chcela ísť do Inspira v Ivanke pri Dunaji. Ok, poďme. Poďme. A veru sme šli. :D

A tak sme sa teda všetci plný očakávaní stretli v osudný deň na Hlavnej stanici v Bratislave. Dve mamy, 4 deti a kočík sa vybrali cestou slovenskými vlakmi tri zastávky. :D A teda, tie tri zastávky im nahradili minimálne 2 hodky vo fitku. :D
Tréning začal hneď na stanici, keď jedna z nás musela odbehnúť ešte na wc a tá druhá ostala na tie štyri deti sama. Nebudem vám klamať, potila sa už len pri predstave že sa všetky rozbehnú iným smerom a v duchu ďakovala, že aspoň to jedno je ešte v kočíku. Aj keď o pár minút už za ten kočík tak ďakovať nebude. :D Ale teda ako tam tak stála s tými štyroma deťmi v tichej modlitbe aby sa držali pokope, jednému, tomu najmladšiemu chodiacemu začala chýbať mamina a rozbehla sa (a verte mi, tie deti majú neuveriteľné zrýchlenie :D) smerom ku schodom. Adrenalín začal stúpať, čo robiť? Nechať tri deti osamote? Nechať utekať jedno dieťa? Mozog vyhodnotil, že sa ide zachrániť to utekajúce dieťa, ktoré ale veľké nadšenie z tejto záchrannej akcie nezdieľalo. Pohľady okoloidúcich a vety tipu veď maminka ti nechce zle nepomáhali ani malej ani veľkej. :D Situácia s rýchlym útekom sa zopakovala asi ešte dvakrát ale potom sme už uzreli svetlo na konci tunela a to v podobe maminy. :D Tá druhá, čakajúca s deťmi si teda vydýchla, aplikovala istú dávku deodorantu a výlet mohol pokračovať. :D

Presun na nástupište prebehol celkom rýchlo a bez nejakých komplikácii, všetci sme ocenili, že sa na hlavnej stanici v 21 storočí nachádzajú také vymoženosti ako výťah. Čo sa však 21vému storočiu nepodobalo bol vlak, ktorý nás čakal na nástupišti. Áno, áno, presne tak, cestovali sme dve mamy, 4 deti a kočík tri zastávky starým veľkým trojschodovým vlakom do ktorého má problém nastúpiť jeden dospelý a nie ešte takáto divoká zostava ako sme boli my. Týmto ďakujeme pani sprievodkyni za veľkú ochotu, že nám pomohla s nákladom a o približne 10 minút aj s výkladom. Bola to celkom logická hádanka, kto pôjde hore, kto bude dole a ktoré deti sa budú nakladať a vykladať ako prvé. U koho hrozí možnosť úteku a objavovania okolia viac a popravde, bol to taký stres, aj s tou batožinou, čo je k štyrom deťom potrebná, aj s tým kočíkom, že už si nepamätám, ako presne sme to vyriešili. :D Každopádne sme nastúpili a aj vystúpili.

Cestu vlakom si deti užili, my sme predychávali a usmievali sa pri debatkách čerstvo štvorročného a takmer päťročnej. Po adrenalínovom vystúpení sme sa potešili, že Park oddychu Inspiro je nadohľad a v podstate stačí obísť železničnú stanicu a prejsť cez parkovisko a dostanete sa k bráničke, ktorá vás prenesie do príjemného prostredia, kde si poviete, že všetky tie peripetie stáli za to. A tak sa tešili dospelé ale aj deti a hneď utekali testovať preliezky, pieskovisko a odrážadla, ktoré sa nachádzajú vo vonkajšom areáli.

Asi po hodinke sme sa presunuli do vnútra, kde sme našli veľkú šmýkľavku, trampolíni a preliezky s množstvom guličiek, kde sa naše deti vyhrali asi najviac. Pre nás to bol mierny adrenalín nakoľko sa lozilo, šmýkalo, skákalo a preliezalo ale deti to zvládli perfektne a mali naozaj skvelú zábavu. Keď prišiel čas parminutového oddychu, dali sme si výborný vývar, cestoviny, pizzu a koláčik, bolo naozaj z čoho vyberať a aj obsluha bola skvelá a veľmi milá.

Po obede sa deti presunuli do veľkého vnútorného detského kútika, kde si našli svoje všetky 4 deti vo veku 1 až 5 rokov. Najväčší úspech mal čln uprostred, kde sa všetci štyria hrali na kapitánov a teda prišiel rad aj na nás a my sme si v kľude vypili kávu a tuším sa nám darilo viesť aj zmysluplný dialóg v priebehu asi 20 minút. Dlho budem na tento zážitok spomínať. :D

Pred odchodom sme si ešte pozreli vtáčiky, čo mali v exteriéry, zbalili veci (samozrejme táto odchodová akcia trvala asi 30 minút :D ) a vybrali sa smerom na vlakovú zastávku. Tam sme ostali nemilo prekvapené, že náš vlak bude meškať asi 15 minút. Z 15tich to narástlo na 50. Dlhých 50 minút s unavenými deťmi a vyčerpanými matkami. Viete si to prestaviť? Nechcite. :D Ale prežili sme. Síce sme sa asi všetci cítili ako ten starý vlak neborák, ktorý si nás prišiel vyzdvihnúť a my sme opäť sme nakladali a vykladali a ľudia dookola pomáhali. Ale štastne sme dorazli späť a musíme povedať, že deťom sa výlet naozaj páčil a nesmierne si to užili.

A my dve tiež, veď čo by človek neurobil pre tie malé stvorenia. Ak by bol vlak bezbariérový a nemeškal by, radila by som to do kategórie dokonalý výlet. Takto by som to zhodnila, že bolo to skvelé, ale nabudúce autom. :) A že si to nabudúce určite urobíme, či sa týka Inspira, nemáme čo vytknúť, odporúčame všetkými desiatimi a veríme, že sa nám tam toto leto podarí urobiť minimálne aspoň jeden výletný deň.

Recenzia: Puzzle Ročné obdobia 4v1, zn. Janod

V tomto prakticky zhotovenom kufríku od značky Janod nájdete 4 puzzle s motívmi ročných období. Puzzle je spracované naozaj veľmi pútavo a okrem samotného skladania a spájania si dieťa trénuje aj rozlišovanie veľkostí a farieb. Nakoľko sú v kufríku puzzle štyri, odporúčame si ich ako prvé roztriediť.

Môžete tak urobiť podľa toho, čo vidíte na obrázku a hádať, ku ktorému ročnému obdobiu dielik patrí. Je na dieliku zobrazená jar, leto, jeseň alebo zima?

Ak si neviete poradiť, triediť môžete aj podľa veľkosti dielikov. Keďže každé puzzle je zložené z iného počtu dielikov, ich veľkosti sa líšia. Najväčšie dieliky má puzzle s motívom jar a skladá sa zo šiestich kúskov. O čosi menšie dieliky má leto a je zložené z deviatich častí. Za ním ide jeseň a tá sa skladá z častí 12 a úplne najmenšie dieliky má zima a je rozložená do šestnástich dielikov. Takéto zhotovenie veľmi chválime, keďže si tým viete otestovať aj úroveň vášho dieťatka. Zvládne už puzzle so 16timi dielikmi alebo je pre neho tých 9 kúskov tak akurát? S týmto puzzle si to môžete otestovať a  puzzle rastie spolu s ním. Teda ho využijte počas dlhšieho obdobia a môžete sa k nemu časom vracať.

No a na triedenie puzzle je tu ešte tretia možnosť. Každé ročné obdobie má rúb strany inej farby. Takže pri úvodnom triedení si môžete pomôcť aj farbami. Jar je zelená, leto žlté, jeseň červené, zima modrá.

Keďže je zložená zo štyroch rozdielnych puzzle, s rôznymi veľkosťami, farbami a motívmi, musíme povedať, že hračka má určite edukatívny charakter. Nie len že učí rozlišovať farby a veľkosti ale aj rozvíja predstavivosť, logické myslenie, pozornosť a jemnú motoriku. Navyše sa deťmi môžete porozprávať na tému ročných období, ktorá je v každom veku bohatá na podnety a diskusiu.

3 roky a 6 mesiacov: Musím povedať, že môj prvorodený nie je veľkým fanúšikom puzzle, takže som bola naozaj veľmi zvedavá, ako si s týmto poradí. A ako som bola zvedavá, tak som aj bola prekvapená, ako ho toto puzzle zaujalo. Asi to bolo tým, že síce puzzle nevyhľadáva, ale hry, kde môže veci triediť má rád. A tým sme aj začali. Roztriedili sme puzzle na štyri kôpky.

Najprv sme dieliky triedili podľa ich veľkostí. Keď sme už mali pár dielikov v jednotlivých kôpkach, syn si všimol, že majú rovnaké farby na opačnej strane, tak sme puzzle dotriedili podľa týchto farieb.

A začali sme skladať. Jar sme zložili veľmi rýchlo ale potom si syn vybral zimu. Keďže tá je zložená z najväčšieho počtu dielikov, s ńou sme sa trošku vytrápili a keď sme došli na jeseň, bol už prepracovaný :D. Takže k jeseni a jari sme sa úplne nedostali. Po čase sme si to ale vyskúšali a išlo mu to ľahšie ako zima, takže viem, že keď budeme kupovať nejaké nové puzzle, najprv si ešte preverím s týmto, aká obtiažnosť je pre neho vhodná a či môžeme prejsť na viac dielikov.

1 rok: Puzzle pre túto vekovú kategóriu ešte nie je vhodné, ale pozreli sme si spolu aspoň vyskladané obrázky a rozprávala som dcérke, čo sa na nich nachádza.

Puzzle Janod Puzzle Ročné obdobia 4v1 od JANOD si môžete kúpiť TU alebo požičať TU

Puzzle, ktoré rastú s dieťatkom. Produkt obsahuje 4 rôzne balíky puzzle so 6, 9, 12 a 16 ks s motívom Ročné obdobia. Dieťa začína skladať obrázok s najmenším množstvom dielikom a postupne ako sa v skladaní puzzle zdokonaľuje, môže prejsť na puzzle s vyšším počtom dielikov.

Puzzle sú balené v originálnom a praktickom kufríku so zatváraním, takže sú vždy upratané pekným doplnkom detských izbičiek.

Súčasťou balenia je aj plagát, ktorý sa môže použiť ako šablóna.

Puzzle rozvíja logické myslenie, pozornosť, pamäť, predstavivosť, jemnú motoriku, a zároveň sa deti učia vnímať vzťah medzi časťami a celkom.