Recenzia: Dračí dych - spoločenská hra zn. Haba | Požičovňa hračiek

Recenzia: Dračí dych - spoločenská hra zn. Haba

Zverejnené: 25.11.2021 | Natália Balocká

Spoločenská hra Dračí dych od značky Haba je veľmi dobre premyslená a zabaví hráčov rôznych vekových kategórií. Od detí približne od 2 rokov až po starých rodičov. Strávili sme pri nej naozaj pekný spoločný čas. Nielen my rodičia ale využili sme ju aj pri návšteve starých rodičov.

Spoločenská hra Dračí dych je opäť multifunkčná hra, ktorá sa dá hrať aj bez priložených pravidiel a popúšťa uzdu detskej fantázii. Stačí ich len trošku nechať a hneď vymyslia niekoľko spôsobov :) Ja som svojim dcéram nechala takýto priestor na vymýšľanie nie celkom cielene. Niekoľko variánt hry vymysleli, kým som sa ja snažila zorientovať v oficiálnych pravidlách. Nechcem povedať, že by boli príliš komplikovane napísané alebo že by mi to trvalo pridlho :D Ale teda trvalo mi to tak akurát aby sa dievčatá zabavili.

Pravidlá hry sú pôvodne ladené štandardným súťaživým spôsobom. My sa radšej hrávame kooperatívne hry, tak sme si pravidlá upravili. Na konci sme si neporovnávali, kto má drahokamov viac, ale spoločne sme počítali, koľko sa ich ktorému dráčikovi do bruška zmestilo. A nakoniec koľko drahokamov im “zožral” dračí ocko :D

Začiatok hry spočíva v tom, že 4 dračie deti sa pripravia do svojich úkrytov v rohoch krabice. Za každým dračím dieťaťom je priestor, kam sa hádžu drahokamy. V strede hracej plochy sú 3 otvory cez ktoré papá dračí otec. Do stredu hracej plochy sa poukladá 9 “ľadových” obručí na seba (skúška trpezlivosti pre starších) a potom sa do ich stredu vysype 90 drahokamov v 5 farbách. Veľmi opatrne aby ľadové obruče nepopadali (posledná skúška trpezlivosti, potom to už je len zábava :) ). Na scénu prichádza drevený dračí otec, ktorý svojim dychom (veľká zábava pre deti) roztopí vrchnú ľadovú obruč. Obruč treba dať dole veľmi opatrne, aby sa nezhodili ďalšie obruče (tréning pozornosti, presnosti, jemnej motoriky, sústredenia, spracovávania emócií) a popadané kamienky pozbierať. Každý zbiera takú farbu aký žetónik si na začiatku hry vybral. Ak je hráčov menej, zvyšné farby idú do jaskyne dračieho otca. Postupne sa každý hráč strieda a roztápa všetky ľadové obruče až dráčiky spolu s otcom pojedia všetky drahokamy. Záver hry si prispôsobte, ako ste zvyknutí :) Na výhru/prehru alebo kooperatívne :)

Pre deti približne od 2 do 6 rokov určite (v závislosti od toho, kedy podľahli senzitívnemu obdobiu na počítanie a farby). Deti o tom ani nebudú vedieť, no učia sa farby, počítať, pri vhadzovaní drahokamov do jaskýň a aj pri pri ukladaní a “roztápaní” ľadových obručí trénujú jemnú motoriku a presnosť. S deťmi, ktoré už ovládajú základné farby sa môžete napríklad učiť názvy jednotlivých drahokamov (fialový - ametyst, červený - rubín, zelený - smaragd, modrý - napr. zafír, žltý - napr. jantár)

4 roky a 4 mesiace: počítanie, počítanie, počítanie. Asi prvý krát sa stalo, že sme drahokamy vždy pri odkladaní pekne spočítalí do vrecúška, či nám náhodou nejaký nechýba (90ks) :D Niekoľko dní ju naozaj bavila naša kooperatívna verzia hry. A trpezlivo ukladala ľadové obruče na seba. Vysypanie drahokamov do stredu bez popadania obručí ešte musí potrénovať :) A naučila sa aj názvy drahokamov (zatiaľ našťastie bez otázky ako také drahokamy vznikajú). A preveľká zábavka “chrlenie ohňa” na roztopenie ľadových obručí.

2 roky 2 mesiace: triedenie drahokamov podľa farby a vhadzovanie do správnej jaskyne, resp. vhadzovanie do jaskyne dračieho otca. A tiež vkladanie dračích detí a žetónikov naspať do kartónovej podložky. Tréning jemnej motoriky ako z knihy :) Keby už rozprávala, vedela by pravdepodobne základné farby aj pomenovať. Zatiaľ som hovorila len ja a ona ukazovala. Jemnou výzvou bolo postavenie dračích detí do svojich jaskýň, ale po pár sústredených pokusoch to bola hračka. Rovnako tak ako pri roztápaní ľadových obručí.

Spoločenskú hru Dračí dych od značky Haba si môžete kúpiť TU alebo požičať TU.

Opis hračky od dodávateľa: Dračie mláďatá našli neobvyklý poklad: ľadový stĺp so šumivými kameňmi zamrznutými vo vnútri. Každý ich samozrejme potrebuje. Spolu s otcom drakom hráči odstránia jeden ľadový krúžok za druhým a roztavia ľadový stĺp. To spôsobuje, že šumivé kamene padajú. Ale pozor: Zhromažďovať sa môžu iba šumivé kamene. Kto bude mať najviac šumivých kameňov na konci?

Obsah balenia: 1 dračí otec, 1 základňa so 4 priečkami, 1 hracia doska, 4 dračie mláďatá, 9 ľadových krúžkov, 90 šumivých kameňov (18 v každej z 5 farieb), 5 šumivých kamenných dlaždíc, 1 dlaždica ľadovej flóry, 1 sada inštrukcii.

Rozmer:22,3 x 22,2 x 5,3 cm

Recenzia: Kartová hra Diamoniak od Djeco

Náš popis: Kartová hra Diamoniak ulahodí snáď každému dievčaťu a určite aj chlapcom. Víly sú fakt kočky :)

Hra obsahuje 24 kariet na vyskladanie štyroch zámkov v štyroch rôznych farbách, 3 víly, 7 bosoriek a 20 kariet diamantov.

Princíp hry spočíva v tom, že si hráči ťahajú karty zo stredovej kôpky a snažia sa vyskladať zámok v jednej farbe. Kto vyskladá zámok ako prvý vyhráva. Avšak bosorky napádajú zámky a ak si takúto kartu vytiahnete, musíte 3 svoje karty odovdzať naspäť na stredovú kôpku. Ak máte menej ako 3 karty, musíte odovdzať všetko. Bosorku môžete poraziť vílou a spolu ich dať vedľa stredovej kôpky. Ak by si nejaký iný hráč vybral kartu s farbou vášho zámku, môžete si ju odkúpiť za 3 diamanty. Toľko oficiálne pravidlá.

Hra sama o sebe je celkom zábavná, už v malých deťoch vzbudzuje napätie aká karta nasleduje. Či to bude ďalší dielik zámku alebo bosorka, ktorá vás pripraví o karty. Moje dievčatá mali najväčšiu radosť keď si vytiahli vílu. Avšak frustrácia nastala, keď spolu s bosorkou museli na stredovú kôpku odovzdať aj vílu. Vtedy už s oficiálnymi pravidlami prestali byť kamarátky :D

A prišiel čas na vlastnú hru. Ktorá bola teda ešte o niečo zábavnejšia a hlavne bez frustrujúcich elementov a zas na kooperatívnu nôtu. Aj keď to na začiatku bolo trochu dramatické medzi bosorkami, ktoré chceli obsadiť vílie zámky a vílami, ktoré si svoje zámky chránili. Najprv sme si postavili všetky 4 zámky. Bosorky bývali v zelenom. 3 víly sme si rozdelili ja, staršia a mladšia a každá mala svoj zámok. V tom vyšli 3 bosorky na prieskum a snažili sa obsadiť vílie zámky. Víly sa patrične bránili a došlo aj k súboju.

Našťastie sa dajú karty celkom dobre vystrieť naspäť :D Keď sa bosorky už ďalej nevládali brániť, priznali sa, že nechcú vlastne obsadiť celý zámok ale sú len unavené z dlhej cesty a chceli si trochu oddýchnuť. Ale nevedeli ako sa to majú opýtať. Tak ich víly prichýlili a kamošsky pokecali. Bosorky ich na oplátku pozvali k sebe domov a spolu s ostatnými bosorkami im pripravili hostinu. Aké funkcie jednotlivé bosorky zastávali si môžete pozrieť na fotke :) A keď hostina skončila, všetci sa vrátili do svojich zámkov a hre bol koniec.

Má hra edukatívny charakter?
Pri kartovej hre Diamoniak sa síce deti nenaučia čítať alebo počítať ale z môjho pohľadu je to vynikajúca hra na spracovávanie emócií. Ak ju teda hráte podľa oficiálnych pravidiel. Pretože pre tak malé deti môže byť niekedy naozaj ťažké vzdať sa karty, ktorá sa im veľmi páči. Čo pre nás dospelých môže byť dosť nepochopiteľné. A tým dochádza k spracovávaniu emócií na oboch stranách :D

Pri neoficiálnych pravidlách je podľa nás výborná na podporu fantázie, kreativity aj stieraniu rozdielov medzi postavami. To, že ty si bosorka a ja víla neznamená, že sa spolu nemôžeme kamošiť a zažiť spolu veľa dobrodružstiev.

4 roky a 8 mesiacov: Staršia mala problém vzdať sa víly keď na zámok zaútočila bosorka a tak si vymyslela vlastné kooperatívne pravidlá, kde sa po počiatočnom boji víly s bosorkami skamarátili a mali spoločnú hostinu a čítali si spolu knihy :)

2 roky 6 mesiacov: S radosťou kopírovala inštrukcie staršej sestry. Keď povedala, že bosorky útočia na zámok so zápalom ho bránila. Keď išli spoločne na hostinu, s chuťou si pochutnávala na opekaných pavúkoch a špeciálnom elixíre. V ďalšom kole sama pochúťky pripravovala aj doniesla knihu na čítanie.

Opis hračky od dodávateľa: Diamonak je hra pre celú rodinu z kategórie taktických hier. Vyhráva ten, kto prvý postaví svoj zámok. Každý má inú taktiku a stratégiu, niekto je opatrný, iný rád riskuje, zámok však musia dokončiť skôr, ako sa k nemu dostanú zlé čarodejnice. Kartové hry sú perfektné na rozvíjanie pamäte, pozorovacích schopností, nútia deti rozmýšľať bez toho, aby si to uvedomili, stimulujú konverzáciu a samozrejme poskytujú veľa zábavy a smiechu. Veľká zábava v malom formáte, karty môžete jednoducho vziať so sebou na dovolenku či víkendový výlet.
Pre deti vo veku 5 - 99 rokov
Pre 2 - 4 hráčov
Obsahuje 55 kariet
Rozmer balenia: 8,5 x 11,7 x 2,8 cm

Umenie s deťmi: Modrá je dobrá... Yves Klein

Modrá je dobrá...
Začiatok septembra nám všetkým dáva zabrať. Na pleciach začíname nosiť jesennú náladu. Stres zo školy, v práci je toho akosi veľa, doma nič nestíhame. Pod kožu sa vkráda strach, obavy. Taká jesenná emocionálna hmla. U nás tí najmenší šli prvýkrát do škôlky. Samozrejme najväčšie obavy z toho som mala asi len ja. Potvrdilo sa mi že deťom mám dôverovať, nechať ich kráčať vlastnou cestou a počúvať. Ako tak sme sa vnorili do stereotypu povinností, keď sa na nás prilepil kamarát soplík. Je neodbytný a drží sa nás zubami, nechtami. No s úsmevom a bylinkami mu úspešne čelíme. Asi mi dáte mnohí za pravdu, že v čase choroby je priam nadpozemské deti udržať v kľude. Tu mi vždy pomáha niečo vyrábať, maľovať alebo len tak sa hrať v senzorickom kútiku.

A tak som im a samozrejme aj pre vás pripravila tvorenie v duchu Yvesa Kleina. Yves bol francúzsky maliar ktorý vymyslel svoju vlastnú farbu. Pomenoval ju príznačne IKB - International Klein Blue.

Najskôr sme si pripravili prostredie. My sme zvyknutý tvoriť na zemi ale niekto to má rád za stolom. Tvorte vždy tak ako vám je to najpohodlnejšie a najlepšie. Obklopte sa niečím príjemným (sviečka, obľúbené hračky, vankúšik,...). Táto jednoduchá aktivita nie je náročná na upratovanie. Prípadné fŕkance môže zachrániť gumený obrus alebo temperová farba. Tempera sa ľahko umýva a aj dostáva zo šiat dole. Nevýhodou je len jej menšia sýtosť. Ale na tvorenie s deťmi ju vrelo odporúčam. Naším cieľom bolo vytvoriť vlastnú originálnu farbu tak ako ujo Yves. Postup bol jednoduchý. Na tvorbu vlastnej farby sme použili všetky základné farby okrem čiernej. V práci s deťmi, ktoré majú menej ako 6 rokov nepoužívam čiernu. Čierna láka a tak sa môže stať že budete mať razom všade a všetko čierne.

Takže budeme potrebovať:
• výkresy, plátno alebo kartón
• akrilovú, temperovú farbu
• štetce, valček
• nádobky na miešanie farieb
• výstrižky písmen z časopisov

Po úvodnom predstavení práce Yvesa Kleina sme sa rozhodli si namiešať vlastnú farbu. Fantázii sa medze nekladú, a tak je fajn nechať svoje dieťa objavovať. Miešať a zmiešavať aj keď sa nám jeho farba nepáči. Po namiešaní sme našou novou farbou natreli tvrdené podložky. Vymysleli sme až štyri druhy farieb. Dôležité je aby tak ako ujo Yves aj naši malý umelci pomenovali svoju farbu - dielo. Nám vznikla farba s názvom SLIMÁK a MAMINKA. No, každému čo je najbližšie, najmilšie. Úloha pomenovať to čo dieťa vytvorí aj keď to nie je konkrétne zobrazenie, je pre tak malého človiečika neskutočnou výzvou. Deti sú v myslení konkrétne, a práve v tejto aktivite majú možnosť naučiť sa spojiť niečo abstraktné s konkrétnym. Je to výzva. Ozaj zamýšľali ste sa niekedy prečo umelci dávajú svojim výtvorom mená, názvy? Čo tým sledujú? Kam nás chcú nasmerovať? A vlastne prečo? Verím že sa trochu nad tým zamyslíte a možno spolu s deťmi na niečo prídete. :)

Na záver sa môžete s malými umelcami o ich farbách porozprávať. Čo cítili, ako sa im pracovalo? Ktorú skutočnú farbu majú najradšej? Ak ich chcete naučiť niečo anglicky, je tu priestor aj na to. Veď už v názve diela pána Yvesa je jedna - BLUE. Môj syn teraz fičí na anglickej pesničke What is colours.... skúste im ju pustiť do pozadia. Možno sa chytia tak ako my.

Mám tu ešte jeden typ. K dielu sa môžete vrátiť po zaschnutí. Vystrihnite spolu písmenká podľa názvu vášho diela z časopisu. Dolepte ich na obraz. Takto vám vznikne zaujímavá koláž. Bude vám navždy pripomínať váš spoločný čas s deťmi. Potom už len zavesiť na stenu. Do tvorenia. :)

PS: Pre predplatiteľov online časopisu Rok s dieťaťom som si pripravila PDF súbor s podrobným návodom, trojzložkovými kartičkami a jednou tvorivou aktivitou naviac. Dúfam že sa vám bude páčiť.

Recenzia: Tvorivé magnetky - Dopravné prostriedky, zn. ALBI

Koliesko, vrtuľka, auto, loď, či letadlo. Roztomilý psík Atos alebo zvedavý Dávid. To všetko ale aj omnoho viac sa nachádza v magnetickom kufríku od Albi s názvom Tvorivé magnetky - Dopravné prostriedky.

Keď sa kufrík ocitol u nás doma, získal si okamžite náležitú pozornosť a veľké nadšenie. Akoby aj nie, veď malému milovníkovi dopravných prostriedkov sa otvorili nové nevídané možnosti. Tento kufrík predsa nie je obyčajné puzzle, ktoré je potrebné zložiť podľa predlohy. A nie je to ani hotová magnetka, s ktorou netreba nič urobiť len správne priložiť.

Tento kufrík, ako aj nesie aj v svojom názve, je tvorivý. A to naozaj. Malý človiečik môže vytvárať, čo mu len fantázia na um prinesie. Policajné auto s vrtuľkou? Nie je žiaden problém. Lietadielko ako ťahač? Prečo nie? Poďme skúsiť ako by to vyzeralo. A čo taký traktor? Dáme mu vlečku alebo bude bez? A keď vlečku, čo mu na ňu naložíme? Povozí sa na ňom mačička Líza alebo mu naložíme hlinu podľa predlohy? Ach, toľko možností. Už som spomínala, že si kufrík u nás získal okamžite náležitú pozornosť a nadšenie? Lebo to tak naozaj bolo. :)

V kufríku nájdete 54 magnetiek. Magnetky sú rôzne časti rôznych dopravných prostriedkov. A tak môžete kombinovať, kombinovať a kombinovať. Ak sa vašim deťom ale vymýšľať nechce, nájdete tu aj 18 kartičiek, ktoré môžu slúžiť ako predlohy, čo si vyskladať. A okrem toho, že môžete skladať podľa fantázie a podľa predlohy, je tu ešte tretie možnosť. V Albi mysleli naozaj na všetko. :) Čo tak si s deťmi zahrať hru? Na každej kartičke je z jednej strany predloha a z druhej strany text, ktorý môžete svojim deťom prečítať a oni sa pokúsia vyskladať, čo ste im povedali. Na aktivitu máte teda tri možnosti a tvoriť môžete na 3 rôzne pozadia.

Povedali by sme že áno. Ak sa deti rozhodnú pre skladanie podľa predlohy, trénujú si tak rozoznávanie tvarov a farieb. Keď sa rozhodnú pre vlastnú tvorbu,  rozvíjajú tak kreativitu a fantáziu. No a keď sa spolu budete hrať a budete im čítať, čo majú vyskakladať, trénujú si tak sluchovú pamäť. No a určite si v  každom prípade sa cibria jemnú motoriku a zrakové vnímanie. Okrem toho si môžete jednotlivé časti a dopravné prostriedky pomenovať a rozvíjať tému. Kde jazdia? Ako fungujú? A samozrejme,  nezabudnúť sa pripraviť na otázku: A prečo? :D

3 roky a 7 mesiacov: Môj syn po preskúmaní obsahu kufríka zhodnotil: “Urobím to podľa seba.” A veru sa s tým riadne vyhral. Nebudem preháňať, keď poviem, že minimálne pol hodinu sa zaujato hral a skladal dopravné prostriedky od výmyslu sveta. Taktiež sme si pozreli aj predlohové kartičky a porozprávali, čo na nich vidíme. Keď som mu povedala, že kufrík budeme musieť vrátiť do požičovne, lebo ho máme len požičaný, nebol veľmi nadšený. Ale tak už máme skvelý tip na blížiace sa Vianoce.

1 rok 1 mesiac: Dcérka je na tento druh hračiek ešte maličká, ale bavilo ju kufrík otvárať a zatvárať a prikladať magnetky k tabuli a potom ich opäť vhadzovať do kufríka. Niektoré časti sú však veľmi malé, takže pre túto vekovú kategóriu kufrík určite nie je určený.

Kufrík predčil všetky moje očakávania. Najprv som bola skeptická, že tých kúskov tam je príliš veľa, ale synovi sa to naopak veľmi páčilo, že môže kombinovať, skladať a vymýšľať podľa toho ako ho fantázia povedie.

V tejto hre nájdete 54 farebne ilustrovaných magnetov jednotlivých častí dopravných prostriedkov a ich pasažierov. Tiež tu nájdete 18 kariet s farebnými obrázkami rôznych situácií, ktoré sa z nich dajú vyskladať.

Deti môžu vyskladať obrázok z magnetov podľa predlohy na kartičke alebo podľa sluchovej pamäti po tom, čo im dospelý obrázok popíše z textu na zadnej strane kartičky. Samozrejme, dajú sa zostaviť aj rôzne obrázky podľa vlastnej fantázie. Deti sa touto hrou učia rozlišovať tvary, farby, rozvíjajú svoju kreativitu, fantáziu a jemnú motoriku.

Obsah balenia:

54 farebných magnetov,

18 ilustrovaných kartičiek so zadaním (na druhej strane je popis situácie),