Recenzia: Tiché Myšky | Požičovňa hračiek

Recenzia: Tiché Myšky

Zverejnené: 17.12.2021 | Natália Balocká

Ďalšia skvelá hra od Haby, ktorú sme opäť raz nehrali podľa oficiálnych pravidiel (podľa vyjadrenia staršej dcéry, sme ju hrali nepravidelne :D ). Oficiálne je od 5 rokov ale zabavila sa 4,5 ročná, ktorá vymyslela aj pár alternatív k existujúcim pravidlám a rovnako tak aj 2,5 ročná, ktorá si tiež išla podľa svojich pravidiel :) Ale razíme teóriu, hlavne nech je pri hre sranda a všetci zúčastnení si to užijú. Na hry podľa pravidiel ešte majú čas :).

Princíp hry spočíva v tom, že Myšiak Moritz sa snaží čo najtichšie vkradnúť do zámku aby si mohol ukradnúť syr. Vchádza a vychdázda cez rôzne farebné otvory po drevenej paličke ale musí si dávať veľký pozor aby nezazvonili poplašné rolničky. Farby otvorov cez ktoré je treba prestrčiť paličku určuje hod dvoma kockami s farebnými označeniami.

Oficiálne pravidlá sú súťaživé. Drevené paličky sa rozdelia medzi hráčov. Prvý hráč hodí kockami. Podľa hodených farieb musí prestrčiť drevenú paličku cez zodpovedajúce farebné otvory bez toho, aby rozozvučal poplašné zvončeky. Treba na to ozaj pevnú ruku, ticho, sústredenie a aj trpezlivosť. Rolničky sú naozaj citlivé :D Vyhráva ten, komu zostane najmenej paličiek.

My sme si to opäť upravili trošku kooperatívne a paličky sme brali z jednej kopy. Snažili sme sa ich prestrčiť čo najviac, aby Myšiak Moritz získal čo najviac syrov pre svoju rodinu a kamošov (miniatúry zvieratiek z edície Safari Ltd :) )

Čo sa týka získavania nových vedomostí, tak mimo rozoznávania farieb sa tu deťúrence veľa nového nenaučia. Ale za to z tej druhej stránky si naozaj potrénuju koordináciu oko-ruka. Trafiť sa paličkou do otvorov tak, aby ste ani len trošku neťukli do okrajov (a nerozozvučali tak rolničky) môže byť náročnejšie ako sa na prvý pohľad zdá :). Hra je výborná aj na trénovanie trpezlivosti, pozornosti, presnosti, sústredenia. Deti si trénujú schopnosť počkať, kým je ten druhý na ťahu, pretože musia napínať uši aby začuli rolničky. A všetci predsa chceme aby Myšiak Moritz získal čo najviac syrov :)

4 roky a 5 mesiacov: Hrať podľa oficiálnych pravidiel bolo ešte trošku náročné. Po treťom pokuse kedy rolničky zazvonili ju to prestalo baviť. Tak sme skúsil upraviť variantu a ísť o level nižšie a paličky sme nenastrkávali dnu ale vyberali ich postupne jednu po druhej. Toto bola väčšia zábava. Potom sme rolničky dali preč úplne a paličky opäť skúsili nastrkávať podľa farieb na kocke. Bez rolničiek opadol stres z neúspechu a prišiel priestor na sústredenie. V takejto úprave ju to bavilo celkom dlho. Časom prejdeme aj späť na rolničky :)

2 roky 3 mesiace: Pri dvojročnej sme sa posunuli ešte o jeden level k zjednodušeniu. Vypustili sme aj rolničky aj kocky. Začala najprv vyťahovať paličky podľa toho, ako uznala za vhodné :D (môže byť zábava aj pre menšie deti pri trénovaní pinzetového úchopu) a potom začala paličky prestrkávať naspäť podľa ľubovôle. Tak ako sa jej podarilo trafiť :) Časom prejde na kocku a farebné kombinácie a neskôr sa určite dostaneme aj k rolničkám :)

Jeden malý tip na záver. Štipce s rolničkami nie sú vhodné ako náhrada sponiek do vlasov. Stálo nás to jednu krásnu kučierku :D

Spoločenskú hru Tiché Myšky od značky Haba si môžete kúpiť TU alebo požičať TU.

Opis hračky od dodávateľa: Morris sa vkráda na špičkách do syrového hradu, aby ukradol kráľovský syr. Ale pozor: Kráľovské zvončeky nesmú zvoniť! Drevené paličky sa pokúšate opatrne posúvať cez otvory syrového hradu bez toho, aby ste sa ich dotkli. Ostatní hráči musia byť zatiaľ tichí ako myši! Ak sa hráč pohybuje príliš odvážne, zaznie zvonenie budíka okamžite a jeho kolo skončilo.

Obsah balenia: 1 syrový zámok (v štyroch častiach), 2 poplachové zvončeky, 2 farebné kocky, 16 drevených tyčiniek, 1 sada inštrukcií pre hru.

Požičiavanie a ekológia

Na úvod tohto článku položím hneď pár otázok.

Ako by ste jedným slovom opísali dobu, v ktorej žijeme? Aký názov by ste jej dali? Čo je pre ňu podľa vás najviac charakteristické?

Mne napadlo viacero názvov, ale najvýstižnejší mi príde doba plastová” a na druhom mieste by bola doba odpadu”. Myslím, že to je jeden z hlavných problémov, ktorému naša doba čelí, ak nerátame ešte environmentálnu krízu.

Veď len pre ukážku pri brázdení internetom som sa dopracovala k týmto desivým štatistikám, ktoré sú zamerané práve na problematiku hračiek:

- v Anglicku bolo v roku 2018 predaných približne 200 340 ton plastových hračiek a približne 1402 ton z nich skončilo v mori.

- vo Francúzsku končí každý rok 40 miliónov hračiek v odpade

- opäť Anglicko, vyhadzuje sa tu každá tretia hračka, ktorá je ešte plne funkčná, len preto, že sa s ňou dieťa prestalo hrať

- 90% všetkých hračiek je momentálne vyrobených z plastu

Ak by som chcela byť pesimistická, vedela by som googliť a vypisovať podobné štatistiky, ale myslím, že tí, čo majú malé deti a ekologické cítenie, zoznam štatistík nepotrebujú. Stačí sa pozrieť na ponúkané hračky v našich hračkárstvach a na množstvo hračiek v detských izbách.

Odpad je teda naozaj takmer všade. V moriach, v pôde, lesoch, mikročastice plastov už našli aj vo vodách, ktoré pijeme. Európska únia síce zrušila plastové slamky, ale aby si naša planéta mohla trošku vydýchnuť, je potrebné urobiť oveľa oveľa viac a každý musí začať sám od seba. Ak by len každá domácnosť prestala používať mikroténové sáčky a igelitky, hneď by bolo toho odpadu oveľa oveľa menej. Úprimne, nie je to atómová veda, len menšia zmena životného štýlu. Veľa zmien ale musia urobiť aj výrobcovia. No my ako spotrebitelia máme stále možnosť rozhodnúť sa, ktorý tovar kúpime a podporíme.

Jedným z ekologických a udržateľných smerov je určite aj požičiavanie. Prečo si myslíme, že požičiavanie hračiek môže šetriť našu planétu od odpadu? Úplne jednoducho. Jedným dôvodom sú obaly, v ktorých sú hračky zabalené a druhým materiál, z ktorej je hračka vyrobená. Veď si len predstavte ako to u vás vyzerá pod vianočným stromčekom, keď si deťúrence vybaľujú svoje darčeky. A teraz si ten odpad predstavte v každej jednej domácnosti na Slovensku, v Európe, po celom svete. Tiež vidíte tie hory odpadu a kvantá plastových hračiek? Plast všeobecne má dobu rozkladu od 100 až po 1000 rokov. Odhaduje sa, že v roku 2050 bude v moriach a oceánoch viac odpadu ako rýb. Je veľmi smutné akú planétu ide naša generácia zanechať svojim deťom. A keďže je všetkého všade veľa, vidíme práve požičiavanie ako vhodný spôsob na ochranu životného prostredia a pritom spôsob, ako neodoprieť deťom radosť z novej hračky. Požičiavaním sa môžu aj naučiť viac o životnom prostredí, odpade, delení sa. Naučia sa žiť s myšlienkou, že nemusia nutne všetko vlastniť a ja verím, že sa im s týmto zistením bude žiť ľahšie. Nie som odporcom materializmu, ale osobne si myslím, že človek by mal vlastniť toľko, aby ten majetok slúžil jemu a nie človek majetku.

Ako sme v lete dali plienku preč :)

Tento článok nebude o hračkách a hraní sa, ale o jednom veľmi dôležitom míľniku v živote každého dieťaťa a jeho rodiča a to o odplienkovaní. V úvode môžem povedať, že som vôbec nemala v pláne tento míľnik prekročiť počas tohto leta. Dcérka bude mať dva roky až v novembri a staršieho som odplienkovala tri dni pred jeho druhými narodeninami. Ten je však májový, prichádzalo leto, skúsili sme, vyšlo to. :)

Mladšia je novembrová a tak som mala teda pochybnosti a starosti ako len my dáme tu plienku dole počas zimy. Slečna to však vyriešila za mňa. :)

Niekedy na prelome mája/júna som si u nej začala všímať zvýšený záujem o nočník. Sledovala brata čo robí, sledovala nás čo robíme na wc a napodobňovala. :) Tak sme jej jeden ružový nočníček zaobstarali a často s bratom sedávali spolu. Starší nechce kakať do záchodu, tak vtedy ešte sedí na nočníku a v tomto období mal teda ku kakaniu parťáčku. :D

Ale teda u mladšej sme to brali skôr ako zábavu, nakoľko som to ja v sebe mala nastavené tak, že správny čas na pohodové a rýchle odpliekovanie je až okolo dvoch rokov. Že ak by sme začali skôr, len nás budem trápiť. No a veru som sa veľmi mýlila. :)

Ako na zavolanie práve v tomto našom nočníkovom období otvorili dievčatá z montemama.sk kurz Bez plienky a bez stresu a teda keďže sa vo mne razantne bilo či to dcérka dá a je už pripravená alebo je ešte malá a máme čas, prihlásila som sa. A bolo to skvelé rozhodnutie, nakoľko sme sa odpliekovali naozaj bez stresu a do týždňa sme boli teda bez plienky. Moje 20 mesačné dieťatko to zvládlo úplne bravúrne a musím pochváliť aj seba, že ja s ním. :D Myslím, že ak by som do kurzu nevstúpila, najpravdepodobnejšie by som to naťahovala do spomínaného novembra. Aj keď treba ešte podotknúť, že leto a teplé počasie boli u mňa tiež veľkým motivátorom a v neposlednom rade dcérkin záujem o vec.

Kurz vedie skúsená lektorka Marcela Gregorovičová Mrázová a k dispozícii máte 5 videí. Hneď prvé video mi otvorilo oči, čo sa to vlastne u mojej dcérky aktuálne deje a začala som sa na celý proces pozerať úplne ináč. Čo je to myelinizácia, kedy nastáva u detí senzitívne obdobie na odpliekovanie a čo vlastne v celom procese potrebujú naše deti od nás sa dozviete v tomto úvodnom videu.

V druhom videu sa dozviete ako to majú deti s cikaním od prenatálneho obdobia až po záchod a čo robiť keď vznikne záujem o nočník. Tá druhá informácia nám  veľmi pomohla a nasmerovala správnym smerom. Taktiež sa dozviete kde by mal byť nočník uložený, kedy je dobré začať cikať mimo plienku a čo robiť, keď premeškáte vhodné obdobie na odplienkovanie.

V treťom videu Marcelka hovorí o možných alternatívach k jednorázovej plienke a že je veľmi dôležité si uvedomiť, že každý to má ináč. Skvelá pomôcka k tomu, ako to efektívne komunikovať s vašim dieťaťom je poznať aký komunikačný tip vaše dieťatko je. Aké komunikačné tipy u deti poznáme a čo na nich platí sa dozviete práve v tomto videu. U mňa teda došlo hneď k niekoľkým uvedomeniam.

Priznám sa, že štvrté a piate video som už v danom týždni nestihla a odplienkovali sme sa bez nich ale zo zaujímavosti som si ich pozrela neskôr a teda máme ešte čo dolaďovať. :)

Štvrté video je praktické a nájdete v ňom informácie, či je dôležité pri odplienkovaní aby si dieťa vedelo dať dolu samo tepláčiky, aké je vhodné pripravné prostredie v tomto období a aké to je úplne odplienkované dieťa. Ako to vyzerá u detí, ktoré sú aktívne a ako tomu pomôcť ak máte doma pokojné dieťatko a taktiež o indiánskej metóde, o ktorej som počula prvý krát. :)

V tomto videu sa mi veľmi zapáčila veta: „Nehoda nie je nehoda ale proces učenia sa.“ A určite si nájde uplatnenie aj v iných životných situáciách v živote s deťmi ale aj nás dospelých.

V záverečnom piatom videu nájdete informácie o nočnej plienke a kakaní a prekážkach, ktoré môžu v celom procese nastať.

Skvelé je, že Marcelka všade spomínala svoje vlastné osobné skúsenosti ale tiež skúsenosti zo škôlky.

Takže takto sme sa odplienkovali my, vďaka skúsenostiam od dievčat z montemama.sk to bolo naozaj rýchle, povedala by som až nečakané. :D

Ak Vás čaká tento dôležitý míľnik, tento kurz vrelo odporúčam. Vďaka kurzu zistíte, ako to tie naše deti vlastne naozaj majú a ušetríte si veľa pokus/omyl situácii no a hlavne prejdete celým procesom v pokoji a bez stresu. :)

Dievčatá otvárajú k 15.8.2022 tento kurz poslednýkrát s polročnou podporou dvoch skúsených lektoriek, s kódom pozicovna50 ho máte za plovicu. :)

VIAC O KURZE NÁJDETE TU :)

Prajeme pokojné odplienkovanie. :)

Galéria Dobrá Hračka v Tatranskej Lomnici

Galéria Dobrá Hračka je unikátny priestor v Tatranskej Lomnici kde sa deti zahrajú s naozaj vynikajúcimi hračkami.

Heslom Geléria Dobrá Hračka je "Hrajme sa s rozumom". Už samotné heslo napovedá, že to nie je jedna z mnohých herničiek kde sa deti prídu len tak bezhlavo vybehať. Na ploche 500m2 nájdete rôzne tematické stanovištia kde sa zabavia všetky vekové kategórie (vrátane dospelých) :)

Priamo pred herničkou je veľké bezplatné parkovisko. Do samotnej herničky je nutné sa dopredu objednať. My sme volali deň vopred a mali pre nás ešte miesto. Dnu sa dostanete cez hračkárstvo, kde nájdete plno zaujímavých hračiek, ktoré nie sú bežne dostupné v bežných kamenných hračkárstvach. Keď prejdete popri knihách, ktoré si budete chcieť všetky kúpiť, dostanete sa do šatne, kde si môžete odložiť všetky veci.

Hneď prvé stanovište je dopravné ihrisko s cestičkou pre odrážadlá, prechodom pre chodcov, dopravnými značkami. V strede sú veľké penové stavebnice, z ktorých si staršie deti môžu vyskladať čokoľvek, napr. budovy v meste.

Ako budete postupovať ďalej k dispozícii je stanovište pre požiarnikov. Deti sa zahrajú v požiarnickom aute, ktoré môžu akože šoférovať, stláčať rôzne gombíky, vyliezť hore a spustiť sa dole šmýkačkou alebo po požiarnickej tyči.

Hneď vedľa je pirátska loď z ktorej môžu loviť drevené ryby alebo sa prejsť po senzorickom hadíkovi na morskom dne :) Nájdete tu tiež stanovištia s témou farma, kde si môžu poskladať rôzne puzzle, pochytať a poukladať rôzne miniatúry. Kúsok vedľa je cukrársky stánok s kuchynkou a koláčmi a hneď na to sa môžete zahrať na módnu prehliadku.

V pozadí je vesmírna stanica. Deti si môžu posedieť vo vesmírnej rakete a cítiť sa tak ako kozmonauti. V ďalšej časti sú stanovišitia pre archeológov, kde sa deti môžu do sýtosti vyhrať s kinetickým pieskom a hľadať fosílie dinosaurov alebo si nejaké vlastné vytvoriť s formičkami.

Vzadu je stanovište zamerané na ľudské telo. Okrem malých drevených viacvrstvových puzzle si spolu s deťmi môžete poskladať jednu veľkú kostru, zahrať sa na lekárov s doktorským kufríkom, poumývať obrovské zuby a poprezerať si rontgonové snímky.

Naprieč celým priestorom sa ťahá potrubie v rôznych farbách a rôznych zabočeniach. Keď sa trafíte do správnej farby môžete sa s deťmi rozprávať každý na svojej strane bez toho aby vás niekto iný počul. V rámci hudobnej/zvukovej sekcie nájdete aj bubny. Opäť zábavka pre veľkých aj malých.

Galéria Dobrá Hračka bola jedna z našich najobľúbenejších návštev a keď pôjdeme opäť do Tatranskej Lomnice určite jej návštevu nevynecháme.