Recenzia: Potulky jarou, Rotraut Susanne Bernerová | Požičovňa hračiek

Recenzia: Potulky jarou, Rotraut Susanne Bernerová

Zverejnené: 07.04.2022 | Kristína Agabalenc

Nie som si istá, či tento príspevok bude možné nazvať recenziou alebo to povedať na rovinu, čo možno očakávať a nazvať ho chválospevom :D

V našej rodine sme veľkými fanúšikmi Potuliek všetkých druhov a preto sa veľmi teším, že vám môžem priniesť môj pohľad na ne.

Podľa môjho názoru sú Potulky jednou z tých generačných kníh, ktoré keď moje deti uvidia po rokoch, tak si spomenú na svoje detstvo. A ja verím, že tieto knihy sa mi podarí zachovať aj pre ďalšie generácie.

Kniha je tvrdé leporelum, takže čo to vydrží :) Každé Potulky pozostávajú zo 16tich strán, kde sa na každej dvojstranne ocitnete na nejakom peknom mieste, ktoré sú súčasťou mesta. My sa entokrát budeme venovať Potulkám jarou.

Obsah knihy

Na prvej dvojstranne si môžete s deťmi pozrieť príbeh bytového domu, ako to v ňom vyzerá? Kto v ňom žije? A čo sa v ňom zvykne na jar diať?

Ďalšia dvojstranna vám ponúka možnosť ponoriť sa do bádania statku za mestom. S deťmi sa môžete porozprávať aké zvieratká tam chovajú a aké stroje pracujú takto na jar na poli.

Z okrajovej časti sa následne presúvate priamo do útrob uponáhľanej železničnej stanice. Čo všetko sa na takej vlakovej stanici nachádza? Kto práve pricestoval a kto sa rozhodol nastúpiť na vlak a opustiť mesto?

Za rohom stanice sa nachádza kultúrny dom, vedľa ktorého práve rastie nová materská škôlka. Kultúrny dom a aj stavba skrývajú taktiež zaujímavé príbehy a zistenia.

No a odtiaľto je už len skok do centra mesta, ktoré tvorí roztomilé námestie, ktoré síce pôsobi pokojným dojmom ale dejú sa tam veľké veci! Niekomu sa podarilo rozbiť okno priamo v kníhkupectve! A prišiel aj pán policajt! Kto to bol a čo sa to len mohlo stať?!

Z pekného a väčšinou kľudného námestia sa presuniete do rušného nákupného centra plného obchodov a hneď za ním sa nachádza park, kde si s našimi hlavnými postavami môžete oddýchnuť v obľúbenej kaviarni.

Postavy

Tak takéto skvelé miesta nájdete pri potulkách knihou :) Ale ako to býva aj v reálnom živote, mesto netvoria len miesta ale sú to hlavne práve ľudia čo v ňom žijú. Na Potulkách je skvelé to, že rozprávajú príbeh jednotlivých obyvateľov mestečka. Medzi hlavné postavy patria napríklad Oskar a Editka, Paula, Peter s jeho psíkom Labkou, pán policajt Karol ale aj mačičky Micka a Murko a mnoho ďalších obyvateľov tohto mestečka.

Na každej strane si môžete pozrieť časť príbehu jednotlivých hrdinov Potuliek. Deti si tak nenútené trénujú postreh a pamäť hľadaním jednotlivých postáv, slovnú zásobu opisovanim deja a taktiež logické myslenie spájaním súvislostí.

V knihe Potulky Jarou si môžete porozprávať príbeh Tomáša, ktorý si našiel nových kamarátov a podaril sa im hneď jeden husársky kúsok. Môžete s deťmi spolu pátrať, kto hodil na zem banánovú šupku a čo všetko spôsobila? Komu utiekol psík a kam sa pri potulkách podarilo dostať Murkovi a Micke? Príbehov je v knihe naozaj veľa a aj preto sa ku knihe veľmi radi časom vraciame a objavujeme čo sme ešte neprepátrali.

Kniha je bez textu ale v tomto prípade naozaj nie je potrebný, obrázky a hlavný hrdinovia vás povedú svojimi životmi naozaj intuitívne a nenútene.

Ako ju radi čítajú naše deti?

So starším synom sme objavili čaro potuliek okolo jeho dvoch rokov, vtedy sa nám v podstate prvý krát dostali do ruky. A vyťahujeme ich stále, keď začína nové ročné obdobie. Pozorujeme, čo je, napr. teraz, pre jar typické, čo si ľudia obliekajú a čo sa deje v prírode. Syn miluje dávať všetky štyri ročné obdobia vedľa seba a sledovať ako sa mení krajina a ľudia počas roka. Aké vlaky prešli železničnou stanicou alebo ako sa mení strom vedľa bytového domu v priebehu roka.

Mladšia dcérka má ešte len rok a pol ale tiež si už našla svoje obľúbené postavy zvieracieho druhu :D ktoré rada na stránkach hľadá.

Ako som už spomínala vyššie, pre mňa sú Potulky jednou z vecí, ktoré by nemali chýbať v každej domácnosti a snažím sa o minimalizmus ale knihy zo série Potuliek sa určite posnažím odložiť aj ďalším generáciam ako jednu z mála vecí.

Knihu si môžete kúpiť napríklad TU

Požičiavanie a ekológia

Na úvod tohto článku položím hneď pár otázok.

Ako by ste jedným slovom opísali dobu, v ktorej žijeme? Aký názov by ste jej dali? Čo je pre ňu podľa vás najviac charakteristické?

Mne napadlo viacero názvov, ale najvýstižnejší mi príde doba plastová” a na druhom mieste by bola doba odpadu”. Myslím, že to je jeden z hlavných problémov, ktorému naša doba čelí, ak nerátame ešte environmentálnu krízu.

Veď len pre ukážku pri brázdení internetom som sa dopracovala k týmto desivým štatistikám, ktoré sú zamerané práve na problematiku hračiek:

- v Anglicku bolo v roku 2018 predaných približne 200 340 ton plastových hračiek a približne 1402 ton z nich skončilo v mori.

- vo Francúzsku končí každý rok 40 miliónov hračiek v odpade

- opäť Anglicko, vyhadzuje sa tu každá tretia hračka, ktorá je ešte plne funkčná, len preto, že sa s ňou dieťa prestalo hrať

- 90% všetkých hračiek je momentálne vyrobených z plastu

Ak by som chcela byť pesimistická, vedela by som googliť a vypisovať podobné štatistiky, ale myslím, že tí, čo majú malé deti a ekologické cítenie, zoznam štatistík nepotrebujú. Stačí sa pozrieť na ponúkané hračky v našich hračkárstvach a na množstvo hračiek v detských izbách.

Odpad je teda naozaj takmer všade. V moriach, v pôde, lesoch, mikročastice plastov už našli aj vo vodách, ktoré pijeme. Európska únia síce zrušila plastové slamky, ale aby si naša planéta mohla trošku vydýchnuť, je potrebné urobiť oveľa oveľa viac a každý musí začať sám od seba. Ak by len každá domácnosť prestala používať mikroténové sáčky a igelitky, hneď by bolo toho odpadu oveľa oveľa menej. Úprimne, nie je to atómová veda, len menšia zmena životného štýlu. Veľa zmien ale musia urobiť aj výrobcovia. No my ako spotrebitelia máme stále možnosť rozhodnúť sa, ktorý tovar kúpime a podporíme.

Jedným z ekologických a udržateľných smerov je určite aj požičiavanie. Prečo si myslíme, že požičiavanie hračiek môže šetriť našu planétu od odpadu? Úplne jednoducho. Jedným dôvodom sú obaly, v ktorých sú hračky zabalené a druhým materiál, z ktorej je hračka vyrobená. Veď si len predstavte ako to u vás vyzerá pod vianočným stromčekom, keď si deťúrence vybaľujú svoje darčeky. A teraz si ten odpad predstavte v každej jednej domácnosti na Slovensku, v Európe, po celom svete. Tiež vidíte tie hory odpadu a kvantá plastových hračiek? Plast všeobecne má dobu rozkladu od 100 až po 1000 rokov. Odhaduje sa, že v roku 2050 bude v moriach a oceánoch viac odpadu ako rýb. Je veľmi smutné akú planétu ide naša generácia zanechať svojim deťom. A keďže je všetkého všade veľa, vidíme práve požičiavanie ako vhodný spôsob na ochranu životného prostredia a pritom spôsob, ako neodoprieť deťom radosť z novej hračky. Požičiavaním sa môžu aj naučiť viac o životnom prostredí, odpade, delení sa. Naučia sa žiť s myšlienkou, že nemusia nutne všetko vlastniť a ja verím, že sa im s týmto zistením bude žiť ľahšie. Nie som odporcom materializmu, ale osobne si myslím, že človek by mal vlastniť toľko, aby ten majetok slúžil jemu a nie človek majetku.

Tip na výlet: Park oddychu Inspiro v Ivanke pri Dunaji

Článok o tom ako sa aj cesta do kaviarne s detským kútikom môže stať naozajstným dobrodružstvom. :D

Určite to poznáte - vy, kamoška, jej deti, vaše deti a spontánny nápad - poďme deťom urobiť výlet vlakom. Kam? Nie niekam ďaleko. Malý bude mať narodky. Vždy som chcela ísť do Inspira v Ivanke pri Dunaji. Ok, poďme. Poďme. A veru sme šli. :D

A tak sme sa teda všetci plný očakávaní stretli v osudný deň na Hlavnej stanici v Bratislave. Dve mamy, 4 deti a kočík sa vybrali cestou slovenskými vlakmi tri zastávky. :D A teda, tie tri zastávky im nahradili minimálne 2 hodky vo fitku. :D
Tréning začal hneď na stanici, keď jedna z nás musela odbehnúť ešte na wc a tá druhá ostala na tie štyri deti sama. Nebudem vám klamať, potila sa už len pri predstave že sa všetky rozbehnú iným smerom a v duchu ďakovala, že aspoň to jedno je ešte v kočíku. Aj keď o pár minút už za ten kočík tak ďakovať nebude. :D Ale teda ako tam tak stála s tými štyroma deťmi v tichej modlitbe aby sa držali pokope, jednému, tomu najmladšiemu chodiacemu začala chýbať mamina a rozbehla sa (a verte mi, tie deti majú neuveriteľné zrýchlenie :D) smerom ku schodom. Adrenalín začal stúpať, čo robiť? Nechať tri deti osamote? Nechať utekať jedno dieťa? Mozog vyhodnotil, že sa ide zachrániť to utekajúce dieťa, ktoré ale veľké nadšenie z tejto záchrannej akcie nezdieľalo. Pohľady okoloidúcich a vety tipu veď maminka ti nechce zle nepomáhali ani malej ani veľkej. :D Situácia s rýchlym útekom sa zopakovala asi ešte dvakrát ale potom sme už uzreli svetlo na konci tunela a to v podobe maminy. :D Tá druhá, čakajúca s deťmi si teda vydýchla, aplikovala istú dávku deodorantu a výlet mohol pokračovať. :D

Presun na nástupište prebehol celkom rýchlo a bez nejakých komplikácii, všetci sme ocenili, že sa na hlavnej stanici v 21 storočí nachádzajú také vymoženosti ako výťah. Čo sa však 21vému storočiu nepodobalo bol vlak, ktorý nás čakal na nástupišti. Áno, áno, presne tak, cestovali sme dve mamy, 4 deti a kočík tri zastávky starým veľkým trojschodovým vlakom do ktorého má problém nastúpiť jeden dospelý a nie ešte takáto divoká zostava ako sme boli my. Týmto ďakujeme pani sprievodkyni za veľkú ochotu, že nám pomohla s nákladom a o približne 10 minút aj s výkladom. Bola to celkom logická hádanka, kto pôjde hore, kto bude dole a ktoré deti sa budú nakladať a vykladať ako prvé. U koho hrozí možnosť úteku a objavovania okolia viac a popravde, bol to taký stres, aj s tou batožinou, čo je k štyrom deťom potrebná, aj s tým kočíkom, že už si nepamätám, ako presne sme to vyriešili. :D Každopádne sme nastúpili a aj vystúpili.

Cestu vlakom si deti užili, my sme predychávali a usmievali sa pri debatkách čerstvo štvorročného a takmer päťročnej. Po adrenalínovom vystúpení sme sa potešili, že Park oddychu Inspiro je nadohľad a v podstate stačí obísť železničnú stanicu a prejsť cez parkovisko a dostanete sa k bráničke, ktorá vás prenesie do príjemného prostredia, kde si poviete, že všetky tie peripetie stáli za to. A tak sa tešili dospelé ale aj deti a hneď utekali testovať preliezky, pieskovisko a odrážadla, ktoré sa nachádzajú vo vonkajšom areáli.

Asi po hodinke sme sa presunuli do vnútra, kde sme našli veľkú šmýkľavku, trampolíni a preliezky s množstvom guličiek, kde sa naše deti vyhrali asi najviac. Pre nás to bol mierny adrenalín nakoľko sa lozilo, šmýkalo, skákalo a preliezalo ale deti to zvládli perfektne a mali naozaj skvelú zábavu. Keď prišiel čas parminutového oddychu, dali sme si výborný vývar, cestoviny, pizzu a koláčik, bolo naozaj z čoho vyberať a aj obsluha bola skvelá a veľmi milá.

Po obede sa deti presunuli do veľkého vnútorného detského kútika, kde si našli svoje všetky 4 deti vo veku 1 až 5 rokov. Najväčší úspech mal čln uprostred, kde sa všetci štyria hrali na kapitánov a teda prišiel rad aj na nás a my sme si v kľude vypili kávu a tuším sa nám darilo viesť aj zmysluplný dialóg v priebehu asi 20 minút. Dlho budem na tento zážitok spomínať. :D

Pred odchodom sme si ešte pozreli vtáčiky, čo mali v exteriéry, zbalili veci (samozrejme táto odchodová akcia trvala asi 30 minút :D ) a vybrali sa smerom na vlakovú zastávku. Tam sme ostali nemilo prekvapené, že náš vlak bude meškať asi 15 minút. Z 15tich to narástlo na 50. Dlhých 50 minút s unavenými deťmi a vyčerpanými matkami. Viete si to prestaviť? Nechcite. :D Ale prežili sme. Síce sme sa asi všetci cítili ako ten starý vlak neborák, ktorý si nás prišiel vyzdvihnúť a my sme opäť sme nakladali a vykladali a ľudia dookola pomáhali. Ale štastne sme dorazli späť a musíme povedať, že deťom sa výlet naozaj páčil a nesmierne si to užili.

A my dve tiež, veď čo by človek neurobil pre tie malé stvorenia. Ak by bol vlak bezbariérový a nemeškal by, radila by som to do kategórie dokonalý výlet. Takto by som to zhodnila, že bolo to skvelé, ale nabudúce autom. :) A že si to nabudúce určite urobíme, či sa týka Inspira, nemáme čo vytknúť, odporúčame všetkými desiatimi a veríme, že sa nám tam toto leto podarí urobiť minimálne aspoň jeden výletný deň.

Recenzia: Tvorivé magnetky - Dopravné prostriedky, zn. ALBI

Koliesko, vrtuľka, auto, loď, či letadlo. Roztomilý psík Atos alebo zvedavý Dávid. To všetko ale aj omnoho viac sa nachádza v magnetickom kufríku od Albi s názvom Tvorivé magnetky - Dopravné prostriedky.

Keď sa kufrík ocitol u nás doma, získal si okamžite náležitú pozornosť a veľké nadšenie. Akoby aj nie, veď malému milovníkovi dopravných prostriedkov sa otvorili nové nevídané možnosti. Tento kufrík predsa nie je obyčajné puzzle, ktoré je potrebné zložiť podľa predlohy. A nie je to ani hotová magnetka, s ktorou netreba nič urobiť len správne priložiť.

Tento kufrík, ako aj nesie aj v svojom názve, je tvorivý. A to naozaj. Malý človiečik môže vytvárať, čo mu len fantázia na um prinesie. Policajné auto s vrtuľkou? Nie je žiaden problém. Lietadielko ako ťahač? Prečo nie? Poďme skúsiť ako by to vyzeralo. A čo taký traktor? Dáme mu vlečku alebo bude bez? A keď vlečku, čo mu na ňu naložíme? Povozí sa na ňom mačička Líza alebo mu naložíme hlinu podľa predlohy? Ach, toľko možností. Už som spomínala, že si kufrík u nás získal okamžite náležitú pozornosť a nadšenie? Lebo to tak naozaj bolo. :)

V kufríku nájdete 54 magnetiek. Magnetky sú rôzne časti rôznych dopravných prostriedkov. A tak môžete kombinovať, kombinovať a kombinovať. Ak sa vašim deťom ale vymýšľať nechce, nájdete tu aj 18 kartičiek, ktoré môžu slúžiť ako predlohy, čo si vyskladať. A okrem toho, že môžete skladať podľa fantázie a podľa predlohy, je tu ešte tretie možnosť. V Albi mysleli naozaj na všetko. :) Čo tak si s deťmi zahrať hru? Na každej kartičke je z jednej strany predloha a z druhej strany text, ktorý môžete svojim deťom prečítať a oni sa pokúsia vyskladať, čo ste im povedali. Na aktivitu máte teda tri možnosti a tvoriť môžete na 3 rôzne pozadia.

Povedali by sme že áno. Ak sa deti rozhodnú pre skladanie podľa predlohy, trénujú si tak rozoznávanie tvarov a farieb. Keď sa rozhodnú pre vlastnú tvorbu,  rozvíjajú tak kreativitu a fantáziu. No a keď sa spolu budete hrať a budete im čítať, čo majú vyskakladať, trénujú si tak sluchovú pamäť. No a určite si v  každom prípade sa cibria jemnú motoriku a zrakové vnímanie. Okrem toho si môžete jednotlivé časti a dopravné prostriedky pomenovať a rozvíjať tému. Kde jazdia? Ako fungujú? A samozrejme,  nezabudnúť sa pripraviť na otázku: A prečo? :D

3 roky a 7 mesiacov: Môj syn po preskúmaní obsahu kufríka zhodnotil: “Urobím to podľa seba.” A veru sa s tým riadne vyhral. Nebudem preháňať, keď poviem, že minimálne pol hodinu sa zaujato hral a skladal dopravné prostriedky od výmyslu sveta. Taktiež sme si pozreli aj predlohové kartičky a porozprávali, čo na nich vidíme. Keď som mu povedala, že kufrík budeme musieť vrátiť do požičovne, lebo ho máme len požičaný, nebol veľmi nadšený. Ale tak už máme skvelý tip na blížiace sa Vianoce.

1 rok 1 mesiac: Dcérka je na tento druh hračiek ešte maličká, ale bavilo ju kufrík otvárať a zatvárať a prikladať magnetky k tabuli a potom ich opäť vhadzovať do kufríka. Niektoré časti sú však veľmi malé, takže pre túto vekovú kategóriu kufrík určite nie je určený.

Kufrík predčil všetky moje očakávania. Najprv som bola skeptická, že tých kúskov tam je príliš veľa, ale synovi sa to naopak veľmi páčilo, že môže kombinovať, skladať a vymýšľať podľa toho ako ho fantázia povedie.

V tejto hre nájdete 54 farebne ilustrovaných magnetov jednotlivých častí dopravných prostriedkov a ich pasažierov. Tiež tu nájdete 18 kariet s farebnými obrázkami rôznych situácií, ktoré sa z nich dajú vyskladať.

Deti môžu vyskladať obrázok z magnetov podľa predlohy na kartičke alebo podľa sluchovej pamäti po tom, čo im dospelý obrázok popíše z textu na zadnej strane kartičky. Samozrejme, dajú sa zostaviť aj rôzne obrázky podľa vlastnej fantázie. Deti sa touto hrou učia rozlišovať tvary, farby, rozvíjajú svoju kreativitu, fantáziu a jemnú motoriku.

Obsah balenia:

54 farebných magnetov,

18 ilustrovaných kartičiek so zadaním (na druhej strane je popis situácie),