Umenie s deťmi: Od Fidlibuma k Pollockovi | Požičovňa hračiek
Prihlásiť sa    Vytvoriť účet

Umenie s deťmi: Od Fidlibuma k Pollockovi

Zverejnené: 25.08.2022 | Jana Skuntová

Máte aj vy dieťa ktoré je neoblomné, vytrvalé? Ja mám. Môžem povedať, že nie vždy ma to poteší. Hlavne vtedy nie, keď si malý objaviteľ dupe nôžkou a ja potrebujem vyriešiť v ten moment niečo „dospelácky“ dôležité.
 
Bolo tak tomu aj jednu júnovú nedeľu. Malý objaviteľ už druhý deň prosil slovne, aj neslovne o pokus zo vzdelávacej relácie Fi...um. Išlo o vytvorenie pravidelnej špirály za pomoci fľaše, farby. Pokus to nebol náročný, no... však čítajte. :)
 
Poznáte to, nedeľa. Nedeľný obed, potom možno uspávanie detí a vymýšľanie kam dnes pôjdeme na výlet. STOP! STOP! STOP! Zaznelo mi zrazu v hlave, zastavila sa a nadýchla. Haló, veď o nič nejde. Pár minútové tvorenie. A tak sme šli na to! S pomocníkmi sme sa rozhodli tento pokus vyskúšať von. Zdalo sa mi to bezpečnejšie nakoľko zavesená fľaša s farbou na špagáte rada robí neporiadok. :)
 
Do pár krátkych minút sme mali všetko nachystané. Vybrali sme si krásne miestečko na záhrade. Keďže tráva na ktorej sme tvorili sa neskôr použije ako krmivo, rozhodla som sa ju prekryť igelitom. Fúkal vetrík a náš igelit začal ožívať, hoci sme ho ukotvili dvoma drevenými stojkami. A tak aby sa malým objaviteľom neplietli nožičky do poletujúceho igelitu, pridali sme naň aj staré tehly ktoré sa na nás usmievali v tráve. :) 
 
    
 
Hotovo podklad a ošetrené prostredie sme zvládli. Hurááá. Ide sa na ďalšiu fázu. Fľašu bolo potrebné zavesiť na nejakú latu, tyč, metlu. Ja som použila tyč od detského stanu. Upevnila som ju na dve stojky špagátikom. Potom sme do fľaše vyvŕtali dieru... teda dierisko. Našli sme starý klinec ktorý bol ale kameňom úrazu v neskoršej fáze pokusu. Po vyvŕtaní diery do vrchnáčika fľaše sme odstrihli dno fľaše. „Tu sa bude liať farba“ oznámil malý objaviteľ. A ja som ho počúvala, veď on najlepšie poznal postup. Farbu som vybrala akrilovú. Bol to taký pozostatok a trochu som ju zriedila s vodou. Pod fľašu sme umiestnili výkres, najväčší aký sme doma našli – A3. Samozrejme vetrík sa hral aj s výkresom, no na nás sa znova usmiali staré dobré tehly. Do fľaše sme sa s pomocníkmi po dohode rozhodli vliať najskôr jednu farbu. Ako sme ju liali prekvapilo nás, že farba sa vylieva rýchlo a vôbec sa to na špirálu zo známej relácie nepodobá. Bola možno riedka, alebo hustá alebo za to môže ten klinec. Ktovie. Paradoxne môj objaviteľ si toho ani nevšimol. Bol pohltený do tajov stekania farby a vytláčal všetky jej pozostatky ako o dušu. Potom sme sa rozhodli že náš pokus sa asi nezdaril vďaka hustej farbe... a pridali sme ešte viac vody. Teraz na rad prišla asistentka a stláčala tubu s druhou farbou. Farba sa liala rýchlejšie, no stopa po špirále nie a nie sa objaviť. Nevadí, obdivovali sme zlievanie a miešanie farieb.
 
   
 
Mňa v tomto procese napadlo použiť staré výtvarné pokusy mojich detí a z tej masy farby ktorá vznikla spraviť odtlačok. Pretvoriť tak expresívne vyjadrenie maľby do grafickej podoby. Deti si vybrali valčeky (v tomto prípade grafické) priložili na pofŕkaný výkres ich kresby a prechádzali valčekom. Tu sa začala skutočná zábava. Výkres hladkali, búchali po ňom. A keď som pripínala na sušiak prvé odtlačky oni si už veselo užívali hru s farbou. Za pomoci valčeka roztierali farbu na všetky strany. Tá skončila na ich nohách, igelite aj mimo. A do pôvodného výkresu vyrobili dieru a nazvali ju zrkadlom. Samozrejme ich super dielo Zrkadlo som včas zachránila a povesila k ostatným. No oni ešte naďalej roztierali farbu po všetkom, čo ich napadlo. Keď sa toho nabažili, dohodli sme sa že si poumývajú pracovné nástroje. A samozrejme to urobili s veľkou chuťou. Veď voda láka každé malé dieťa. Takto som zabila dve muchy ... deti boli ponorené do zmysluplnej činnosti, nevedeli ako a podieľali sa na upratovaní prostredia po tvorení. Ja som vedľa ich umývacieho času stihla poupratovať stavbárske pomôcky ktoré nám veľmi poslúžili.:) Užili sme si to na koniec všetci. Deti skúmali miešanie farieb, naučili sa nové slovo po anglicky – dripping / liatie /, spoznali že takto nejak maľoval aj ujo Pollock a hlavne že keď sa niečo čo si naplánujeme nepodarí nie je to koniec sveta. Je to začiatok nových možností. A tak tvoria všetci umelci.
 
  
 
Mne po dlhom čase dobre padlo sa konečne zas ponoriť do tajov tvorby. Prestať riešiť prečo nie, a otočiť to na: prečo nie? Nadýchnuť sa a spomaliť, užiť si čas spolu, odovzdať, sprevádzať. Hlavne byť prítomná tu a teraz.
 
Pre predplatiteľov časopisu Rok s dieťaťom som spracovala postup ako tvoriť na tému dripping – Jackson Pollock. Nájdete tam jednoduchý návod, obrazovú prílohu, niečo málo o Jacksonovi Pollockovi pre malé deti. Čo sa dá alebo kde sa dajú takéto dielka použiť. Ako s výsledkom pracovať ďalej.
 
Hlavne nezabúdajte že to čo sa nepodarí nás posúva. A stačí vnímať tu a teraz, lebo to je zážitok.
 
Majte krásne tvorenie. :)

Články, ktoré sa Vám môžu páčiť

Požičiavanie a ekológia

Na úvod tohto článku položím hneď pár otázok.

Ako by ste jedným slovom opísali dobu, v ktorej žijeme? Aký názov by ste jej dali? Čo je pre ňu podľa vás najviac charakteristické?

Mne napadlo viacero názvov, ale najvýstižnejší mi príde doba plastová” a na druhom mieste by bola doba odpadu”. Myslím, že to je jeden z hlavných problémov, ktorému naša doba čelí, ak nerátame ešte environmentálnu krízu.

Veď len pre ukážku pri brázdení internetom som sa dopracovala k týmto desivým štatistikám, ktoré sú zamerané práve na problematiku hračiek:

- v Anglicku bolo v roku 2018 predaných približne 200 340 ton plastových hračiek a približne 1402 ton z nich skončilo v mori.

- vo Francúzsku končí každý rok 40 miliónov hračiek v odpade

- opäť Anglicko, vyhadzuje sa tu každá tretia hračka, ktorá je ešte plne funkčná, len preto, že sa s ňou dieťa prestalo hrať

- 90% všetkých hračiek je momentálne vyrobených z plastu

Ak by som chcela byť pesimistická, vedela by som googliť a vypisovať podobné štatistiky, ale myslím, že tí, čo majú malé deti a ekologické cítenie, zoznam štatistík nepotrebujú. Stačí sa pozrieť na ponúkané hračky v našich hračkárstvach a na množstvo hračiek v detských izbách.

Odpad je teda naozaj takmer všade. V moriach, v pôde, lesoch, mikročastice plastov už našli aj vo vodách, ktoré pijeme. Európska únia síce zrušila plastové slamky, ale aby si naša planéta mohla trošku vydýchnuť, je potrebné urobiť oveľa oveľa viac a každý musí začať sám od seba. Ak by len každá domácnosť prestala používať mikroténové sáčky a igelitky, hneď by bolo toho odpadu oveľa oveľa menej. Úprimne, nie je to atómová veda, len menšia zmena životného štýlu. Veľa zmien ale musia urobiť aj výrobcovia. No my ako spotrebitelia máme stále možnosť rozhodnúť sa, ktorý tovar kúpime a podporíme.

Jedným z ekologických a udržateľných smerov je určite aj požičiavanie. Prečo si myslíme, že požičiavanie hračiek môže šetriť našu planétu od odpadu? Úplne jednoducho. Jedným dôvodom sú obaly, v ktorých sú hračky zabalené a druhým materiál, z ktorej je hračka vyrobená. Veď si len predstavte ako to u vás vyzerá pod vianočným stromčekom, keď si deťúrence vybaľujú svoje darčeky. A teraz si ten odpad predstavte v každej jednej domácnosti na Slovensku, v Európe, po celom svete. Tiež vidíte tie hory odpadu a kvantá plastových hračiek? Plast všeobecne má dobu rozkladu od 100 až po 1000 rokov. Odhaduje sa, že v roku 2050 bude v moriach a oceánoch viac odpadu ako rýb. Je veľmi smutné akú planétu ide naša generácia zanechať svojim deťom. A keďže je všetkého všade veľa, vidíme práve požičiavanie ako vhodný spôsob na ochranu životného prostredia a pritom spôsob, ako neodoprieť deťom radosť z novej hračky. Požičiavaním sa môžu aj naučiť viac o životnom prostredí, odpade, delení sa. Naučia sa žiť s myšlienkou, že nemusia nutne všetko vlastniť a ja verím, že sa im s týmto zistením bude žiť ľahšie. Nie som odporcom materializmu, ale osobne si myslím, že človek by mal vlastniť toľko, aby ten majetok slúžil jemu a nie človek majetku.

Umenie s deťmi: Od Fidlibuma k Pollockovi

Máte aj vy dieťa ktoré je neoblomné, vytrvalé? Ja mám. Môžem povedať, že nie vždy ma to poteší. Hlavne vtedy nie, keď si malý objaviteľ dupe nôžkou a ja potrebujem vyriešiť v ten moment niečo „dospelácky“ dôležité.
 
Bolo tak tomu aj jednu júnovú nedeľu. Malý objaviteľ už druhý deň prosil slovne, aj neslovne o pokus zo vzdelávacej relácie Fi...um. Išlo o vytvorenie pravidelnej špirály za pomoci fľaše, farby. Pokus to nebol náročný, no... však čítajte. :)
 
Poznáte to, nedeľa. Nedeľný obed, potom možno uspávanie detí a vymýšľanie kam dnes pôjdeme na výlet. STOP! STOP! STOP! Zaznelo mi zrazu v hlave, zastavila sa a nadýchla. Haló, veď o nič nejde. Pár minútové tvorenie. A tak sme šli na to! S pomocníkmi sme sa rozhodli tento pokus vyskúšať von. Zdalo sa mi to bezpečnejšie nakoľko zavesená fľaša s farbou na špagáte rada robí neporiadok. :)
 
Do pár krátkych minút sme mali všetko nachystané. Vybrali sme si krásne miestečko na záhrade. Keďže tráva na ktorej sme tvorili sa neskôr použije ako krmivo, rozhodla som sa ju prekryť igelitom. Fúkal vetrík a náš igelit začal ožívať, hoci sme ho ukotvili dvoma drevenými stojkami. A tak aby sa malým objaviteľom neplietli nožičky do poletujúceho igelitu, pridali sme naň aj staré tehly ktoré sa na nás usmievali v tráve. :) 
 
    
 
Hotovo podklad a ošetrené prostredie sme zvládli. Hurááá. Ide sa na ďalšiu fázu. Fľašu bolo potrebné zavesiť na nejakú latu, tyč, metlu. Ja som použila tyč od detského stanu. Upevnila som ju na dve stojky špagátikom. Potom sme do fľaše vyvŕtali dieru... teda dierisko. Našli sme starý klinec ktorý bol ale kameňom úrazu v neskoršej fáze pokusu. Po vyvŕtaní diery do vrchnáčika fľaše sme odstrihli dno fľaše. „Tu sa bude liať farba“ oznámil malý objaviteľ. A ja som ho počúvala, veď on najlepšie poznal postup. Farbu som vybrala akrilovú. Bol to taký pozostatok a trochu som ju zriedila s vodou. Pod fľašu sme umiestnili výkres, najväčší aký sme doma našli – A3. Samozrejme vetrík sa hral aj s výkresom, no na nás sa znova usmiali staré dobré tehly. Do fľaše sme sa s pomocníkmi po dohode rozhodli vliať najskôr jednu farbu. Ako sme ju liali prekvapilo nás, že farba sa vylieva rýchlo a vôbec sa to na špirálu zo známej relácie nepodobá. Bola možno riedka, alebo hustá alebo za to môže ten klinec. Ktovie. Paradoxne môj objaviteľ si toho ani nevšimol. Bol pohltený do tajov stekania farby a vytláčal všetky jej pozostatky ako o dušu. Potom sme sa rozhodli že náš pokus sa asi nezdaril vďaka hustej farbe... a pridali sme ešte viac vody. Teraz na rad prišla asistentka a stláčala tubu s druhou farbou. Farba sa liala rýchlejšie, no stopa po špirále nie a nie sa objaviť. Nevadí, obdivovali sme zlievanie a miešanie farieb.
 
   
 
Mňa v tomto procese napadlo použiť staré výtvarné pokusy mojich detí a z tej masy farby ktorá vznikla spraviť odtlačok. Pretvoriť tak expresívne vyjadrenie maľby do grafickej podoby. Deti si vybrali valčeky (v tomto prípade grafické) priložili na pofŕkaný výkres ich kresby a prechádzali valčekom. Tu sa začala skutočná zábava. Výkres hladkali, búchali po ňom. A keď som pripínala na sušiak prvé odtlačky oni si už veselo užívali hru s farbou. Za pomoci valčeka roztierali farbu na všetky strany. Tá skončila na ich nohách, igelite aj mimo. A do pôvodného výkresu vyrobili dieru a nazvali ju zrkadlom. Samozrejme ich super dielo Zrkadlo som včas zachránila a povesila k ostatným. No oni ešte naďalej roztierali farbu po všetkom, čo ich napadlo. Keď sa toho nabažili, dohodli sme sa že si poumývajú pracovné nástroje. A samozrejme to urobili s veľkou chuťou. Veď voda láka každé malé dieťa. Takto som zabila dve muchy ... deti boli ponorené do zmysluplnej činnosti, nevedeli ako a podieľali sa na upratovaní prostredia po tvorení. Ja som vedľa ich umývacieho času stihla poupratovať stavbárske pomôcky ktoré nám veľmi poslúžili.:) Užili sme si to na koniec všetci. Deti skúmali miešanie farieb, naučili sa nové slovo po anglicky – dripping / liatie /, spoznali že takto nejak maľoval aj ujo Pollock a hlavne že keď sa niečo čo si naplánujeme nepodarí nie je to koniec sveta. Je to začiatok nových možností. A tak tvoria všetci umelci.
 
  
 
Mne po dlhom čase dobre padlo sa konečne zas ponoriť do tajov tvorby. Prestať riešiť prečo nie, a otočiť to na: prečo nie? Nadýchnuť sa a spomaliť, užiť si čas spolu, odovzdať, sprevádzať. Hlavne byť prítomná tu a teraz.
 
Pre predplatiteľov časopisu Rok s dieťaťom som spracovala postup ako tvoriť na tému dripping – Jackson Pollock. Nájdete tam jednoduchý návod, obrazovú prílohu, niečo málo o Jacksonovi Pollockovi pre malé deti. Čo sa dá alebo kde sa dajú takéto dielka použiť. Ako s výsledkom pracovať ďalej.
 
Hlavne nezabúdajte že to čo sa nepodarí nás posúva. A stačí vnímať tu a teraz, lebo to je zážitok.
 
Majte krásne tvorenie. :)

Recenzia: Puzzle Ročné obdobia 4v1, zn. Janod

V tomto prakticky zhotovenom kufríku od značky Janod nájdete 4 puzzle s motívmi ročných období. Puzzle je spracované naozaj veľmi pútavo a okrem samotného skladania a spájania si dieťa trénuje aj rozlišovanie veľkostí a farieb. Nakoľko sú v kufríku puzzle štyri, odporúčame si ich ako prvé roztriediť. 

Môžete tak urobiť podľa toho, čo vidíte na obrázku a hádať, ku ktorému ročnému obdobiu dielik patrí. Je na dieliku zobrazená jar, leto, jeseň alebo zima? 

Ak si neviete poradiť, triediť môžete aj podľa veľkosti dielikov. Keďže každé puzzle je zložené z iného počtu dielikov, ich veľkosti sa líšia. Najväčšie dieliky má puzzle s motívom jar a skladá sa zo šiestich kúskov. O čosi menšie dieliky má leto a je zložené z deviatich častí. Za ním ide jeseň a tá sa skladá z častí 12 a úplne najmenšie dieliky má zima a je rozložená do šestnástich dielikov. Takéto zhotovenie veľmi chválime, keďže si tým viete otestovať aj úroveň vášho dieťatka. Zvládne už puzzle so 16timi dielikmi alebo je pre neho tých 9 kúskov tak akurát? S týmto puzzle si to môžete otestovať a  puzzle rastie spolu s ním. Teda ho využijte počas dlhšieho obdobia a môžete sa k nemu časom vracať.

No a na triedenie puzzle je tu ešte tretia možnosť. Každé ročné obdobie má rúb strany inej farby. Takže pri úvodnom triedení si môžete pomôcť aj farbami. Jar je zelená, leto žlté, jeseň červené, zima modrá.

 

Má hračka edukatívny charakter?

Keďže je zložená zo štyroch rozdielnych puzzle, s rôznymi veľkosťami, farbami a motívmi, musíme povedať, že hračka má určite edukatívny charakter. Nie len že učí rozlišovať farby a veľkosti ale aj rozvíja predstavivosť, logické myslenie, pozornosť a jemnú motoriku. Navyše sa deťmi môžete porozprávať na tému ročných období, ktorá je v každom veku bohatá na podnety a diskusiu.


Ako sa hrali naše deti:

3 roky a 6 mesiacov: Musím povedať, že môj prvorodený nie je veľkým fanúšikom puzzle, takže som bola naozaj veľmi zvedavá, ako si s týmto poradí. A ako som bola zvedavá, tak som aj bola prekvapená, ako ho toto puzzle zaujalo. Asi to bolo tým, že síce puzzle nevyhľadáva, ale hry, kde môže veci triediť má rád. A tým sme aj začali. Roztriedili sme puzzle na štyri kôpky. 

Najprv sme dieliky triedili podľa ich veľkostí. Keď sme už mali pár dielikov v jednotlivých kôpkach, syn si všimol, že majú rovnaké farby na opačnej strane, tak sme puzzle dotriedili podľa týchto farieb. 

A začali sme skladať. Jar sme zložili veľmi rýchlo ale potom si syn vybral zimu. Keďže tá je zložená z najväčšieho počtu dielikov, s ńou sme sa trošku vytrápili a keď sme došli na jeseň, bol už prepracovaný :D. Takže k jeseni a jari sme sa úplne nedostali. Po čase sme si to ale vyskúšali a išlo mu to ľahšie ako zima, takže viem, že keď budeme kupovať nejaké nové puzzle, najprv si ešte preverím s týmto, aká obtiažnosť je pre neho vhodná a či môžeme prejsť na viac dielikov.


1 rok: Puzzle pre túto vekovú kategóriu ešte nie je vhodné, ale pozreli sme si spolu aspoň vyskladané obrázky a rozprávala som dcérke, čo sa na nich nachádza.


Celkové (subjektívne) hodnotenie hračky: *****

Puzzle Janod Puzzle Ročné obdobia 4v1 od JANOD si môžete kúpiť TU alebo požičať TU

Opis hračky od dodávateľa:

Puzzle, ktoré rastú s dieťatkom. Produkt obsahuje 4 rôzne balíky puzzle so 6, 9, 12 a 16 ks s motívom Ročné obdobia. Dieťa začína skladať obrázok s najmenším množstvom dielikom a postupne ako sa v skladaní puzzle zdokonaľuje, môže prejsť na puzzle s vyšším počtom dielikov.

Puzzle sú balené v originálnom a praktickom kufríku so zatváraním, takže sú vždy upratané pekným doplnkom detských izbičiek.

Súčasťou balenia je aj plagát, ktorý sa môže použiť ako šablóna.

Puzzle rozvíja logické myslenie, pozornosť, pamäť, predstavivosť, jemnú motoriku, a zároveň sa deti učia vnímať vzťah medzi časťami a celkom.

Vhodné pre deti: od 3 rokov

Rozmer produktu: 20 x 20 cm

Materiál: pevný kartón






Inzeráty, ktoré sa Vám môžu páčiť







Sme prvá online požičovňa hračiek, hier, kníh a vecí pre deti, ktorá je dostupná pre všetkých. Na lokálnej úrovni prepájame tých, ktorí chcú hračku požičať, s každým, kto má o hračku záujem. Veríme, že týmto spôsobom prispejeme k šetreniu našej planéty a naše deti odbremeníme od zbytočností, ktorými sú denne obklopované. Zároveň dúfame, že vám umožníme rozvoj vašich detí s pomocou zmysluplných hračiek, hier a kníh.

V neposlednom rade vám ponúkame aj príjemnú možnosť šetrenia rodinného rozpočtu a privyrobenia si. Viac o nás si môžete prečítať kliknutím na nasledujúce odkazy

 

NÁŠ PRÍBEH AKO FUNGUJEME?




Prečo by sme si mali hračky navzájom požičiavať?

ŠETRENIE

Tým, že si hračku od niekoho požičiate, šetríte rodinný rozpočet. Za cenu jednej novej hračky, ktorá by stála nevyužitá v skrini, môžete mať aj päť ďalších. Požičané hračky môžu navyše lepšie uspokojiť aktuálne potreby vášho dieťata.

ZÁROBOK

Požičiavaním hračiek si môžete výrazne vylepšiť svoj rodinný rozpočet. Záleží len na vás, aké hračky, koľko a za akú sumu ponúknete. A ak si hračky požičiate, podporíte tým ešte aj ekonomiku na lokálnej úrovni.

EKOLÓGIA

Uprednostnením požičania pred kúpou novej hračky výrazne šetríte našu planétu. Znižujete odpad nielen z nevyužitých hračiek, ale aj z obalov nových hračiek. Opakované používanie vecí je tiež formou recyklácie.

ROZVOJ DIEŤAŤA

Požičiavaním hračiek rozvíjate svoje dieťa hneď vo viacerých smeroch. Okrem možnosti hrania sa s rôznymi hračkami dôležitými pre rôzne vývinové obdobia, zlepšujete svojim deťom emocionálnu inteligenciu a finančnú gramotnosť.



Vytvoriť bezplatný účet
©2021-2022 pozicovnahraciek.sk všetky práva vyhradené | o tento portál sa stará domarstudio.sk